Recensies - De vreemdeling Anjet Daanje
De vreemdeling lijkt prijzig omdat de antieke kostuums en locaties in deze film van een onwerkelijke schoonheid zijn. [...]
Daarentegen zijn de meeste hoofdrollen prachtig. Dieb den Boer speelt de gladde versierder De Chambéry en hij doet dat zo subtiel, dat je hem welhaast gaat haten. Op het witte doek tenminste. De rol van kasteeljuffouw is van Jelleke Vermeer. Zij is een natuurtalent. De emotie’s rollen van haar gezicht en bij haar loopt ingehouden woede niet uit op goedkoop geschreeuw en puberale stemverheffing. [...]
Maar het meest onder de indruk was ik van de cameravoering van diezelfde Anjet. De mogelijkheden van het licht zijn maximaal uitgebuit en ze kan nevel en dauw fraai op het witte doek laten oplichten. [...]
Groninger Dagblad, 28 juni 1995, door Jacob Moerman

Positieve en negatieve kanten aan De vreemdeling

[...] Ook maakt De vreemdeling iets duidelijk over valse voorwendsels en onderhuidse motieven, en dat psychologische spelletje zorgt ervoor dat het verhaal aan spanning en kracht wint. [...]
[...] terwijl het motief van de ‘eeuwige terugkeer’ op een geraffineerde manier is uitgespeeld. Bovendien zorgen de decors en kledingstukken vaak voor prachtige beelden en vormt het gebruik van de fraaie muziek voor een sterk punt. Die onderdelen maken De vreemdeling niet alleen tot het resultaat van een moedig initiatief, maar ook tot een film die in het bezit is van voldoende sympathieke trekjes om de duur (twee uur en een kwartier!) uit te zitten.
V-5 V-6