Recensies - Schemer Anjet Daanje
ook over de vader.
Wat is het belangrijkste in het regisseren bij het vertalen van je scenario naar een film?
Ik visualiseer wat ik lees, ik zie niet echt acteurs voor me… ik denk vooraf ook nooit aan specifieke acteurs, maar wat ik wel doe is visualiseren. Ik zie het, ik voel de sfeer. Het is alsof je jezelf manoeuvreert in een bepaalde sfeer. Een soort gevoelswaarde moet het dan hebben, alsof je aan het dromen bent, en dan zie ik letterlijk de film. Ik maak vervolgens een inbeelding van de sfeer, en dan ga ik op zoek naar acteurs. Blijven kijken, en vooral weten wat de scène moet doen. Elke scène moet iets doen, de ene scène moet de andere scène weer versterken, en je moet daarom ook weten waar het kantelpunt zit. Wat voor soort persoon het is, wat voor type het is, hoe ze zich verhouden tot elkaar. De acteur moet heel snel weten hoe hij zich verhoudt tot anderen. Hij hoeft zichzelf niet te bewijzen want de verhouding is duidelijk. [...]
Tijdens het schrijfproces met Anjet Daanje,
zitten jullie dan samen in een kamertje?
Het merendeel heeft Anjet geschreven, ik heb het opgezet, en Anjet is de schrijver, zo staat het ook op de credits. We bellen veel met elkaar; zo heb ik haar gebeld met een idee, “we kunnen een verhaal vertellen”, en deze structuur is de basis, ik herschrijf ook dingen ter plekke. Dat is ook de manier waarop wij samenwerken. [...]
———
Score, 14 oktober 2010

Meirmans/Snitker/Wiegel en hun opmerkelijke score voor Schemer

Vandaag gaat Schemer, de nieuwe film van Hanro Smitsman, in première. Voor deze film schreef het componistentrio Melcher Meirmans, Merlijn Snitker en Chrisnanne Wiegel een opmerkelijke score. [...]
Net als voor Dossier K. werkte het trio voor Schemer op basis van een van te voren bedacht
V-217 V-218