Recensies - Delle Weel Anjet Daanje
Dagblad van het Noorden, 15 januari 2011, door Rudi Kamminga

Echte mensen onderworpen aan tv-serie

[...] Delle Weel bestaat niet echt. Ze is een populair personage in de televisiedramaserie De witte brigade die weer centraal staat in de roman Delle Weel van Anjet Daanje. De roman is afwisselend vanuit vier personages beschreven: Wina Driessen, de vrouw die de rol van de kokkin speelt, Kis Burgers, de scenarioschrijfster, Fyne Ven, de restauranthoudster op wie de serie geïnspireerd is en Delle Weel zelf, het televisiepersonage. Daaromheen cirkelen onder andere co-scenariste Tessa, Wina's echtgenoot Graas, Fyne Vens chef-kok Erla en een aantal fans van de serie die op een internetforum elk korreltje informatie eindeloos uitpluizen en interpreteren. De tv-serie is al vijf seizoenen mateloos populair. De roman toont een aantal ‘echte’ mensen die hun leven steeds meer laten bepalen door de fictie van de tv-serie. Met
fatale gevolgen voor hun gevoelsleven. Kis Burgers gebruikt de serie bijvoorbeeld om haar eigen relatie met Mat, tevens regisseur van de serie, te sturen en te evalueren. Soms bekruipt haar het vermoeden dat ze ook buiten haar scenario's alleen nog als Delle Weel kan denken. Tegelijkertijd heeft ze de indruk dat Mat met ingrepen in het scenario zijn rol in hun relatie probeert te verstevigen. Mat denkt overigens hetzelfde maar dan omgekeerd.
Het valt al snel op, niet alleen bij Kis en Mat maar in vrijwel elke dialoog in de roman, dat iedereen elkaar verkeerd verstaat en/of niet zegt wat hij eigenlijk wil zeggen. Daarin kopieert de roman nadrukkelijk een van de wezenskenmerken van langlopende televisieseries. Behalve romantiek en een jet-set-omgeving zijn misverstanden en het ophelderen ervan de hoofdbrandstof. Door dit procedé volgens een exacte analogie toe te passen op medewerkers en kijkers van de serie, lijkt de schrijfster te willen waarschuwen voor de gevaren van identificatie en idolisatie. Want er komt een
V-233 V-234