Recensies - Delle Weel Anjet Daanje
ln het eerste hoofdstuk maken we kennis met Delle Weel, een flamboyante en heetgebakerde chef-kok. Samen met echtgenoot Selwyn runt zij een restau-
rant dat failliet dreigt te gaan, tenzij ze zich laten overnemen door een concurrente. Selwyn drukt de overname door, omdat er nu eenmaal niets anders op zit, maar Delle voelt zich bedrogen en verraden. De vraag die in de televisieserie centraal staat is of zij voor haar man moet kiezen of voor zichzelf.
Twijfels zie je ook bij andere personages. ‘Geloof is als een wolk, wanneer de wind hem uiteen heeft geblazen neemt hij nooit meer dezelfde vorm aan.’ Scenarioschrijfster Kis worstelt met de vraag hoe ze moet leven. Ze lijkt alleen in haar verbeelding echt te kunnen leven; de enige band met de realiteit is haar fantasie. Kis’ huwelijk met regisseur Mat bevindt zich in een crisis. Tot nu toe heeft fictie als een soort specie de bouwstenen van hun leven bij elkaar gehouden, maar daar komen steeds meer scheurtjes in. Vooral als Mat volgens Kis een karaktermoord pleegt door Delle overspel te laten plegen. Beiden blijken de televisieserie vooral voor
hun eigen relatie te gebruiken.
Behalve een roman over twijfels is Delle Weel ook een roman waarin de invloed van media en internet op de korrel wordt genomen. Vooral de televisie bepaalt wat echt is. Mensen willen geen waarheid, zo lijkt de boodschap van deze roman, ze willen iets om te geloven. Het gaat erom dat Delle de televisiekijkers gelukkig maakt. Die laten hun leven bepalen door de fictie van de televisieserie. Ook Fyne, die met haar restaurant model heeft gestaan voor Delle Weel, raakt verslaafd aan de populaire televisieserie. Ze neemt deel aan het druk bezochte internetforum, waar een vergaande Delle-verering gaande is. Daanje laat [...] zien hoe dit forum leidt tot een ‘grimmig slachtveld’. Het gonst er van insinuaties, verdachtmakingen, roddels en theorietjes over wie er schuilgaan achter de tv-personages. Alles en iedereen wordt tot op het bot ontleed.
De roman laat ook zien hoe aandacht een geluksgevoel kan creëren. Dat zien we vooral bij
V-243 V-244