Recensies - jl. Anjet Daanje
Wat het boek echter heel bijzonder maakt, is de door het hele verhaal vervlochten gedachte dat niet alleen de toekomst maar ook het verleden ongewis is. Wat ooit als een zekerheid gold in het leven van Finn en Juno en ‘echt is gebeurd’, wordt door nieuwe ontwikkelingen weer in een heel ander daglicht gesteld. Dat leidt regelmatig tot de onthutsende bewustwording dat de geschiedenis opnieuw wordt herschreven. Dit voortdurend wisselende perspectief op de geschiedenis zorgt ervoor dat je zo nu en dan het boek even weglegt om in je eigen persoonlijke herinneringen te graven om te heroverwegen welke ‘werkeIijkheden’ voor jezelf gelden. Een groot compliment voor de auteur. Voor degenen die minder geïnteresseerd zijn in dit soort bespiegelingen blijft een mooi geschreven, spannend boek over, dat het midden houdt tussen een familiekroniek, een liefdesverhaal en een geschiedschrijving.
Op het moment van schrijven ben ik beland bij het hoofdstuk over de millenniumbug. Weet u nog? Alle computers die op hol zouden slaan omdat het
jaar 2000 was aangebroken? Juno organiseert een groot feest waarbij ook neef Finn is uitgenodigd. Ze krijgen vreselijk ruzie: ‘De wereld vierde feest. Ze hadden net de stap naar het uitheemse jaar 2000 overleefd [...] televisie, internet, telefoon, alle zegeningen van de moderne tijd bleken millenniumproof te zijn. Alleen de vriendschap tussen Juno en Finn was dat totaal onvoorzien niet.’Als getuigen van de wereldgeschiedenis en gezegend met een bijzondere band waarop alle familieleden en vrienden jaloers zijn, komen zij als het aankomt op het delen van hun echte gevoelens niet verder dan het naar elkaar seinen van de code (kort - lang - uit): ‘ik denk aan je.’
Prachtboek.
V-309 V-310