Leeuwarder Courant, 17 maart 2006, door Kees 't Hart

Meesterlijke roman

Gezel in marmer is de vijfde roman van Anjet Daanje en het is hoog tijd dat haar werk in brede kring bekend wordt. Haar vorige roman Veelvuldig en alleen (2004) bevatte een voortreffelijk geschreven verhaal over een tragische gebeurtenis binnen een vriendenkring. Het werd nauwelijks besproken (gelukkig wel in deze krant). In deze nieuwe en meesterlijke roman neemt Daanje ons mee naar de wereld van de beeldhouwkunst.
Ze beschrijft hoe steenhouwster Nan Geerings langzamerhand in conflict komt met beeldhouwster Marin Slingerland, die altijd met de eer van het werk gaat strijken maar die zelf nauwelijks weet hoe je een beeld moet uithakken. Daanje geeft een prachtig beeld van deze beeldhouwwereld. Ze zoekt het niet in ellenlange beschouwingen, maar geeft ons tussen neus en lippen door minutieuze
en fraai gedoseerde informatie over de opleiding van steenhouwers en hoe men in grote werkplaatsen beelden uithouwt. Ook over de conflicten die dit kan opleveren, over de mislukkingen en de onderlinge wedijver. Wie dit boek leest, komt ineens een nieuwe wereld binnen en Daanje vertelt erover alsof ze het allemaal zelf van dichtbij heeft meegemaakt. Zo moet dat in literatuur.
In haar vorige romans blonk deze schrijfster al uit in een subtiele trefzekere stijl en in een genuanceerde karakterisering van haar hoofdpersonages. Ook nu is het weer raak, sterker nog, het is allemaal voor mijn gevoel nog beter, dit is een bewonderenswaardig boek. Neem haar zinnen. Het hele boek is in de tegenwoordige tijd geschreven, wat er iets dwingends aan geeft, alsof we het allemaal op dit moment voor ons zien.
Daanje schrijft directe en laconieke zinnen, zonder literaire poespas of uitvoerige beschrijvingen. Rechtstreeks gaat ze op haar doel af en ook dit geeft haar boek een urgente toon: het moet worden
V-75 V-76