dood moest, dat zelfs de vrienden die haar hadden vermoord niet precies konden aangeven hoe ze tot hun daad waren gekomen. Ze hadden geen vrese-
lijke ruzie met haar gehad, zij had niet iets gedaan wat niet door de beugel kon. Het plan om haar te vermoorden was langzaam binnen de vriendengroep gerijpt totdat niemand meer terug kon en toen hadden ze maar besloten om het plan uit te voeren.
Op zich houd ik niet erg van het verfilmen van waargebeurde verhalen, het kwam dan ook niet in mij op om hiervan een film te maken. Maar enkele maanden later benaderde regisseur Hanro Smitsman mij en vroeg of ik het scenario wilde schrijven voor een film die gebaseerd was op de moord op Maja Bradaric. Wat mij over de streep trok was de manier waarop hij het wilde vertellen. Hij stelde zich een film voor waarin de centrale vraag was waarom een meisje van zestien was vermoord. De camera zou als een soort rechercheur wanhopig door de verschillende plotlijnen dwalen en nu eens hier en dan eens daar een betrokkene volgen, in de hoop meer over de moord te ontdekken. Maar
uiteindelijk zou er geen bevredigende verklaring blijken te zijn, de kijker zou niet gerustgesteld naar huis gaan.
Ik las zo veel mogelijk krantenartikelen over de moord op Maja Bradaric, er waren zelfs delen uit het politieverhoor bekend. Daar stonden veel ontzettend rare uitspraken in, dingen die je zelf nooit zou kunnen bedenken. Het was verleidelijk om die in het scenario op te nemen. De eerste versie van het treatment en het scenario, van wat toen nog Uiterwaarden heette, bleef dan ook dichter bij de werkelijkheid dan oorspronkelijk mijn bedoeling was geweest.
Het scenario volgde acht verschillende betrokkenen, de tijden en de perspectieven liepen door elkaar, en er waren ook nog allerlei ware gebeurtenissen die moesten terugkomen in de verschillende perspec-
tieven. Kortom er lag wel erg veel vast en er bleef daarom weinig ruimte over voor de emotionele kant van het verhaal. Bovendien merkte ik dat het feit dat de personages weliswaar een andere naam hadden
V-157 V-158