Recensies - De geheimen van Barslet Anjet Daanje
komen ze uit de hemel vallen. Overal ligt vis. De meesten hebben de val niet overleefd, maar hier en daar spartelt er nog één na. Bjorn - net aangesteld als dorpsagent - is met stomheid geslagen, maar de bewoners van Barslet staan al klaar om de rommel op te vegen: dit gebeurt namelijk regelmatig. Een vissenregen is één van de vele geheimen van het fictieve dorpje Barslet.
Ik zat ’s nachts eens naar Discovery Channel te kijken en zag toen een programma over gekke dingen die er zo nu en dan uit de lucht komen vallen. Eén van die dingen was een zogenaamde vissenregen en ik dacht: dat wil ik ooit nog eens gebruiken in een roman”, vertelt Anjet Daanje, scenarioschrijfster van de nieuwe NCRV /NTR-serie De Geheimen van Barslet. Voor Daanje (47) is het script van ’Barslet’ haar eerste televisieserie: eerder schreef ze vooral boeken en filmscenario’s. De reeks begon dan ook als een roman. „Ik wilde een boek schrijven over een klein dorp waar allerlei onverklaarbare dingen gebeuren. Steeds als ik een idee had, schreef ik dat in mijn
notitieboekje. Toen ze mij vroegen een tv-serie te schrijven, dacht ik meteen aan dit verhaal.”
De Geheimen van Barslet is uiteindelijk een zevendelige serie geworden waarin mysterieuze voorvallen de bewoners van het dorp in hun greep houden. Maar waaraan in de serie zelf geen aandacht wordt besteed en in het echt juist het meest opvallend is aan de reeks, is de bijzondere naam van het dorp: Barslet. „Dat heb ik zelf verzonnen nadat ik op het journaal eens iets zag over een dorp met de naam Doodstil”, vertelt Daanje, die ter inspiratie klaarblijkelijk graag televisie kijkt. „Waar komt die naam vandaan, dacht ik? Je denkt automatisch dat het daar doodstil moet zijn, maar wat blijkt? Een ’til’ is een oude benaming voor een brug. Dus Doodstil was de benaming van de brug van meneer Dood.”
Met die wetenschap ging de schrijfster op zoek en vond het middeleeuwse woord let, dat mens betekent. „Ik heb er het woord ’bars’ voor gezet. Barslet, betekent dus: ’barse mensen’.” Dat actrice
V-269 V-270