er een vaststaande waarheid is in de wiskunde. Bij literaire fictie kun je eindeloos discussiëren of een roman of een personage of een verhaallijn goed of slecht is, niemand heeft aantoonbaar gelijk. Vroeger vond ik dat frustrerend, maar tegenwoordig zie ik er een vorm van vrijheid in, die wiskunde me niet kon bieden. Binnen de wiskunde moet je je houden aan wat je voorgangers hebben bewezen, je moet je aan de regels houden en aan de wiskundige waarheid. Eigenlijk is wiskunde een keurslijf, zoals ook de werkelijkheid dat is. Soms zou het voor een bepaald bewijs of algoritme veel mooier of interessanter zijn als een bepaalde eigenschap waar was, maar die is onwaar, en dus kun je hem niet gebruiken. In een roman is dat nooit het geval. Als ik met alle geweld wil dat iets gebeurt dan kan ik het verhaal of de personages altijd zo aanpassen dat het mogelijk is. Schrijven is de ultieme vrijheid.
Ik vond vooral het schrijven van mijn doctoraalscriptie erg leuk. Ik studeerde af aan de Universiteit Utrecht in numerieke wiskunde in combinatie met geschiedenis van de wiskunde,
waardoor ik ook historisch onderzoek moest doen, wat ik erg interessant vond. Mijn scriptieonderwerp was de Jacobi-methode voor het benaderen van de eigenwaarden van een matrix. Ik bestudeerde de methode en zijn ontwikkelingen van 1845 tot 1990. Tijdens dat historische onderzoek vond ik een door Jacobi in 1845 beschreven methode om de diagonalisatie van een matrix te versnellen, die daarna in de vergetelheid was geraakt. Enkele jaren geleden hoorde ik van prof. Henk van der Vorst dat hij, mede door de herontdekking van die versnellingsmethode in mijn doctoraalscriptie, de Jacobi-Davidson-methode had kunnen ontwikkelen. Wat een hele verrassing voor mij was, want ik had toen al bijna 20 jaar niets meer aan wiskunde gedaan en nooit meer aan mijn doctoraalscriptie gedacht. [...]
Na mijn doctoraal wiskunde ben ik een jaar AIO geweest aan de Technische Universiteit Eindhoven, in het kader van de opleiding Wiskunde voor de Industrie. Het was toen dat ik besefte dat alle banen
V-413 V-414