zangboeken doorschrijven en zich na de dienst naar huis haasten om er de rest van hun zondag aan te wijden. De liefde voor lezen en schrijven en elkaar voorlezen creëert grote intimiteit. Die is levensreddend. Gabriella en haar man in het eerder vermelde verhaal communiceren vooral met elkaar door samen een roman te schrijven. [...] Het is een van de verbazingwekkende plotwendingen die deze roman rijk is.
Een derde rode draad is de haast incestueuze zusterliefde: niet alleen Eliza May heeft een onverbrekelijke band met haar zusjes. De beide dochters van biografe Agnes Chambers zijn, decennia later, innig verstrengeld. Zo zijn er meer zusterparen die elkaar beminnen én naar het leven staan. Een in de twintigste eeuw spelend hoofdstuk gaat het over de verzengende symbiotische liefde tussen de twee halfzussen Amélie en Laure, van Franse adel, die niet met en niet zonder elkaar kunnen. Amélie adoreert haar oudere zusje zo heftig dat ze haar heimelijk achtervolgt omdat ze haar wil zijn. Maar zoveel aanhankelijkheid verdraagt Laure
niet, ze verstoot Amélie terwijl zij op haar beurt ook alleen maar van Amélie houdt – een liefde die uiteindelijk alleen maar geleefd kan worden als Laure dood is. Ik kreeg de associatie met de getuigenis van Cathy in Wuthering Heights, ‘I am Heathcliff’, niet meer uit mijn gedachten. Die hevige en gelukzalige zusterliefdes zijn in dit boek tegelijk ook complex en grimmig. Er zit iets fataals aan.
Het interessante is dat Het lied van ooievaar en dromedaris niet alleen gaat over symbiotische liefdes, maar deze tegelijkertijd literair ensceneert. Daanje geeft in deze roman op allerlei niveaus uiting aan haar fascinatie voor Emily Brontë. Haar pogingen om als Emily te schrijven door het inzetten van negentiende-eeuwse literaire technieken noemde ik al, maar even belangrijk zijn de magie van lezen en schrijven, al die onmogelijke liefdes, dat rondwaren van geesten en spoken, die doodsdrift die Emily’s poëzie doordrenkt. Daanje biedt een zo meeslepend vertelspektakel dat ik haar
V-519 V-520