Recensies - Het lied van ooievaar en dromedaris Anjet Daanje
‘Barstensvol doorwrochte intertekstualiteit’, zei juryvoorzitter Guy Verhofstadt tijdens de uitreiking, en ja, dat is zo, maar laat je niet afschrikken. Het lied grijpt je en sleurt je mee, rats, die drie eeuwen door, beschreven in verschillende stijlen − gothic, romantisch, essayistisch, biografisch, realistisch – het sleept je mee, óók als je nooit van Emily Brontë gehoord hebt, niet weet wat intertekstualiteit betekent of niet van gothic houdt. ‘Een literaire tour de force’, aldus Verhofstadt, maar tegelijkertijd een dijk van een pageturner. [...]
Het lied van ooievaar en dromedaris is opnieuw een manifestatie van Daanjes rijke geesteswereld. Moeiteloos laveert ze tussen verschillende personages, van doodgraver tot klokkenmaker, tussen de 19de en de 21ste eeuw, tussen seks en kwantummechanica, tussen brieven en essays. Dat ze gaandeweg de lezer niet kwijtraakt maar juist meer in haar greep krijgt, is het bewijs van haar meesterschap.

Lees het volledige artikel op een andere website.
De Standaard, 10 november 2022, door Veerle Vanden Bosch

Anjet Daanje wint de Boekenbon Literatuurprijs met een tour de force

Het lied van ooievaar en dromedaris van Anjet Daanje is van een kaliber dat een literaire jury niet elk jaar ziet passeren. De Boekenbon Literatuurprijs bekroont een schitterend boek.

Je hebt uitstekende romans, en je hebt volstrekt unieke boeken die overrompelen door hun reikwijdte, vernuftige constructie, stilistische brille en diepe inzichten in wat het betekent mens te zijn. Het lied van ooievaar en dromedaris kun je met een gerust hart onderbrengen in die tweede categorie. Anjet Daanje (57) kreeg er donderdagavond de Boekenbon Literatuurprijs voor, (voorheen de ECI- en de Ako Literatuurprijs). [...]
V-565 V-566