Recensies - Gezel in marmer Anjet Daanje
En dan is er het vernuft waarmee het begrip originaliteit in de kunst aan de orde wordt gesteld en hoe zelfingenomen mensen blind kunnen zijn voor kwaliteit. Zo blijkt het plagiaat van Marin Slingerland niet alleen terug te voeren op een werk van haar minnaar Gösta Drabbe, ook Drabbe baseerde zich op het werk van een ander - een beeld dat hij nota bene eerder had afgekraakt. Het een komt voort uit het ander, willens of niet, we kunnen niet zonder elkaar, meester en dienaar hebben elkaar nodig.
Gezel in marmer is een rijke roman, die zich op meerdere manieren laat lezen en daarbij steeds iets intrigerends prijs geeft. Met recht een staaltje indrukwekkend vakmanschap.

Bekijk de volledige recensie op een andere website.
Wereldomroep, 21 februari 2006, door Jeroen Bos

De vijfde roman van Anjet Daanje, Gezel in marmer, speelt zich af in een wereld van marmer, steengruis en sculpturen. Een meeslependverhaal over de vriendschap, kunst en trots.

Beeldhouwersroman vol misvattingen

[...] Nan Geerings is in twee opzichten de gezel van beeldhouwster Marin Slingerland. Als steenhouwster doet Nan al jaren het handwerk voor Marin, maar ze is ook een vriendin van haar. Na een pijnlijk incident dreigen beide relaties op de klippen te lopen.

Nan is steenhouwster. Marin is beeldhouwster. Voor een leek lijkt er nauwelijks verschil, maar de kunstwereld ziet dat heel anders. Een beeldhouwer
V-67 V-68